Adres

Breaking

18 Aralık 2016 Pazar

Milli Eğitim Üzerine Öneriler

4+4+4 eğitiminin başarılı olmadığı gün gibi ortada. İnsanlar gerçek hayatta işlerine yarayabilecek neredeyse hiçbir şeyi okulda öğrenmiyorlar. Eğitimin daha çok pratik alanlara ağırlık vermesi gerekir.

Benim eğitim için önerim; 3+3+3+3 şeklindedir.



1) İlk üç yıl, ilkokul. Temel okuma yazma ve anlama becerisinin kazandırılması ve geliştirilmesi.

2) İkinci üç yıl, ortaokul. Bol ezbere dayalı somut bilgi. Atasözleri, deyimler, şarkılar, şiirler, hikayeler, destanlar, tarih, hayat bilgisi vs.

3) Üçüncü üç yıl, lise. Mesleki ihtisas ve beceri kazandırma lisede başlamalı. Analitik ve sorgulayıcı sistem olmalıdır.

4) Dördüncü üç yıl. Üniversite, uygulamalı, mesleki eğitim. Tamamen analitik ve uygulamalı olmalıdır.

Eğitim sistemi önce ezberden başlar ve sonra analitik yönteme dönüşür. Günümüzde tam tersi yapılıyor. Aynı şekilde eğitim sistemi somut olandan soyut olana doğru yapılmalı. Küçük yaşlardaki çocuklar nesneleri ve olguları kavrarlar; ancak kavramları sebep ve sonuç bağını kavrayamazlar. Aklın kemali yada rüşd dediğimiz şeyde budur ve yaş ilerledikçe insanın rüşdü artar.

Şu anda ilkokul 4. sınıfta "Demokrasi ve İnsan Hakları" diye bir ders var. Hukukun kaynakları ve dayanaklarını teşkil eden bu kadar SOYUT kavramları henüz ilkokulda çocuklara okutmak hangi dahinin (!) aklı olduğunu çok merak ediyorum.

Üniversite dahil tüm eğitim sistemi 20 yaşından önce bitirilmelidir. Diğer türlü okuyan bütün gençler için pekçok sorun oluşmaktadır.

Örnek olarak askerlik sorunu... Neden her seferinde bedelli askerlik çıkarılır da en az 500 bin insan bunu beklemektedir? Çünkü okuyan nüfus 20 yaşında askere gidemez. Ya askerlik yaşını yükselt yada okul yaşını düşür.

Bir değer önemli sorun da evlilik yaşının yükselmesidir. Bugün bir tıp fakültesi öğrencisi 25 yaşından evvel evlenemez. Öğrencilerin okulu bitirmesi, staja başlaması, askerliğini yapması işe yerleşmesi derken evlilik yaşı ortalama 30'u bulur. Bu şartlarda bırakın üç çocuğu bir çocuk bile yapabilirlerse iyidir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

middle ad